کیت کلاچ چیست؟

مهمترین قطعه‌ای که در ساختار یک اتومبیل طراحی شده است، کلاچ خودرو می‌باشد. در این قطعه اجزای مختلفی نظیر دیسک، فنر دیافراگمی و مارپیچی، بلبرینگ و صفحه قرار دارد به همین دلیل به آن کیت کلاچ گفته می‌شود. در حقیقت این وسیله نقش انتقال نیرو را انجام می‌دهد. چون میان موتور و گیربکس یک تماس مناسبی را برقرار می‌سازد. شما با استفاده از این قطعه می‌توانید کنترل ماشین را در اختیار بگیرید.

مثلاً در زمان تعویض دنده با فشار دادن پدال کلاچ این امکان وجود دارد تا حرکت خودرو را متوقف کنید، پس به طور کلی کلاچ وسیله‌ای است که با انجام حرکات چرخشی می‌تواند سیستم انتقال نیرو را هدایت کند.

انواع کلاچ

امروزه با توجه به تنوع زیادی که در طراحی خودروهای داخلی و خارجی به وجود آمده است، بنابراین کلاچ‌ها در نمونه‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. مثلاً کلاچ‌های یک صفحه ای و یا کلاچ‌های دو صفحه ای نمونه‌ای از این قطعات مکانیکی هستند. البته کلاچ‌های روغنی و خشک هم وجود دارد که در کنار کلاچ‌های اتوماتیک نیز می‌توانند عملکرد یک خودرو را ارتقاء دهند.

کلاچ‌های یک صفحه ای که طراحی آن‌ها با فنر مارپیچی ساخته شده است تنها مخصوص مینی بوس و اتوبوس می‌باشد. از طرفی کلاچ‌های یک صفحه ای که دارای فنر دیافراگمی هستند تنها برای خودروهای سبک مانند پراید، نمونه‌های مختلفی از پژو و تیبا به کار می‌روند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب
جستجو